Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Mange mennesker er ikke komfortable, når de skal sælge. Selv højtuddannede møder en stor udfordring, når de begiver sig ud i salgsrelationer. Her får du 5 tips til, hvordan du bliver en bedre sælger. Hav dem med i din salgsstrategi, så du er sikker på, at du altid er på bølgelængde med kunden.

#1: Lyt til kunden

Det er vigtigt, at du kan lytte til de mennesker, du skal sælge til. Lytter du ikke efter kundens ønsker, får du dem aldrig til at lytte til dig – og dermed heller ikke købe noget fra dig. Hvis ikke du lytter, vil du desuden ikke vide, hvad kundens behov er. Desuden må du aldrig afbryde en potentiel kunde, fordi du selv regner ud, hvad deres behov er; det virker arrogant, og får dig til at fremstå som én, der blot vil sælge. Er du derimod lydhørt over for kundens behov, vil der være etableret en tillid mellem jer.

#2: Tal kundens sprog

Husk, at det er dig, der vil sælge noget. Det er din opgave, at du taler i det samme sprog som kunden. Der er forskel på, om du sælger til en håndværker eller en advokat (som regel), og derfor er du nødt til at indordne dig. Du må desuden aldrig blive alt for faglig eller begynde at snakke om detaljer, kunden ikke forstår. Hvis ikke der er behov for at få oplyst detaljen, så lad den være.

Sig, hvad du mener, og vær tydelig, når du gør det. Det er kunden, der bestemmer, hvordan der kommunikeres.

#3: Sæt dig i kundens sted

Det er vigtigt, at du er i stand til at sætte dig i kundens sted, når du forsøger at sælge noget. Lyt, læg mærke til deres kropssprog og vis, at du er empatisk og til at stole på. Så vil du have større succes med dit salg.

#4: Overhold dine egne aftaler

Hvis du vil sælge noget til en kunde, er det vigtigt, at du skaber en god relation. Overhold dine deadlines og bryd aldrig de aftaler, du selv har været med til at indgå. Ellers er det spild af kundens tid, og den har du et ansvar for; det er trods alt dig, der vil sælge personen noget.

#5: Vær god til at omstille dig

Du kan ikke styre dine kunder, og de vil uundgåligt komme til at ringe på alle mulige tidspunkter. Vær god til at omstille dig, så du kan møde kunden i deres element på alle tidspunkter af dagen. Der findes selvfølgelig også situationer, hvor du ikke har flere kunder ad gangen, og så er dette ikke noget problem – men husk altid at holde hovedet koldt, hvis der skulle opstå stressede situationer.