Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Efter fødslen vil de fleste kvinder gerne i form og hurtigst muligt tilbage til den krop, de havde inden graviditeten. Vil du gerne i form efter din graviditet? Her er 5 tips, der kan hjælpe dig på vej.

#1 – Start langsomt

Det er vigtigt, at du ikke lægger ud med for hård træning – det handler om at opbygge et fundament, så du ikke stresser din krop. Efter en fødsel lider mange kvinder desuden af delte mavemuskler, og hvis de overbelastes med hård træning bliver de ved med at være delte. Du kan læse mere om delte mavemuskler, og hvad du kan gøre ved dem lige her.

#2 – Gå ture

Et godt sted at starte din vej mod en bedre form er med en masse gåture med barnevognen. Det er en god motionsform, fordi du selv kan bestemme tempoet og sætte intensiteten op efterhånden som konditionen bliver bedre. Du kan endda lunte en smule med barnevognen i små intervaller. Med gåture får du desuden en masse frisk luft, og det er skønt!

#3 – Styrketræning med baby

Når din krop er parat kan du forsigtigt begynder at styrketræne. Med få øvelser hver dag kan du komme i form og få mere overskud – også selvom du har en lille baby at tage dig af. Du kan nemlig lave øvelser med dit barn hjemme på stuegulvet. Der findes masser af øvelser til inspiration på internettet.

#4 – Spis sundt

Sund kost er vigtig, hvis du gerne vil i form. Den rigtige kost giver god energi, hvilket er vigtigt for at have overskuddet til at være aktiv. Desuden hjælper nærende og varietet kost opstramningen godt på vej.

#5 – Husk søvnen

Søvn er vigtigere, end de fleste tror. Hvis du ikke sover nok, kan det være svært at komme af med graviditetskiloene. Din krop er stresset efter fødslen, og det er vigtigt at prioritere en god lur og et par hvil i løbet af dagen. Desuden giver god og nok søvn mere overskud til at være aktiv i dine vågne timer.