Rygning er en af de helt store dræber i Danmark, og derfor er rygerne et udsat folkefærd lige nu. Man må ikke længere ryge offentligt, arbejdspladser er bandlyste som rygeområder, ligesom det ikke længere er til at købe cigaretter uden at bruge på den gode side af 40 kr. Det er altså dyrt at være ryger. Det er besværligt at være ryger, og så er det altså usundt at være ryger. Derfor giver vi her fem tips til et rygestop, der holder.

Fem tips til rygestop:

Hold motivationen

Motivationen skal være i top, når du slår til over for din rygetrang. Lav dig en liste over de positive gevinster, der ligger i et rygestop, og lav dig en liste over de negative. Så snart de positive overgår de negative, er du oprigtigt klar til at stoppe med at ryge.

Bid det i dig

Det ikke synd for dig, at du skal stoppe med at ryge. Det her er noget, du fortjener, og noget du har bestemt. Det er dit valg, at du begyndte i sin tid. Det handler som at se tingene i øjnene og sætte dig for at kvitte sømgerne. Du er færdig med at ryge, for det har du bestemt dig for, og det er dit ansvar at sørge for at du kommer i mål. Drop alle selvhjælpsbøgerne, drop hypnose, nåle og anden hjælp.

Trap ned

Hvis du langsomt trapper ud, og og du uge efter uge nedsætte antallet af smøger, kan det også være en hjælp. Det kan du gøre med e-cigaretter. Ved at kombinere e-væsker med og uden nikotin, kan du sikre dig, at du selv har kontrol over mængden af nikotin.

Brug hjælpemidler

Det findes mange forskellige former for midler til at stoppe med at ryge. Nicorette har udviklet en lang række produkter som bla. QuickMist og nikotintyggegummi, som er nogle af dine bedste venner i perioden med rygestop.

Dyrk masser motion

Når du kvitter smøgerne kan du hurtigt tage et par kilo på. Her kan motivationen være en god motivationsfaktor. Ved at kvitte smøgerne og dyrke motion, slå du flere fluer med et smæk.