Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Livet er hektisk, og der er meget lidt, du kan gøre ved det. Hvis du vil være medlem af den moderne verden, bliver du nødt til at tage det sure med det søde, hvilket b.la. betyder en propfuld hverdag – send børnene afsted om morgenen, bliv bombarderet af e-mails, SMS’er og telefonopkald, mærk presset fra arbejdets deadlines, prøv at opretholde et forhold til din familie og dig selv. Det kan virke svært, ja, næsten umuligt nogle gange. Når hovedet snurrer og sindet lukker ned pga. dagligdagens pres, skal du prøve at undgå blot at trække de depressive og blokerende gardiner for, men i stedet søge mod lyset og forvis stressen tilbage til hjernens afkroge.

Sådan gør du: Væk med stressen og frem med roen

  1. Hjælp. Nogle gange er presset så stort, at det er umuligt at skubbe imod alene. I sådanne tilfælde er hjælp påkrævet. Hvis du er presset på arbejdet af kollegaer eller svære situationer, kan hjælpende mediatorer som Leila Boel være vejen frem.

  2. Kend dine grænser. Hvis du ved, hvornår du potentielt kan ende med at blive stresset, kan du proaktivt hjælpe dig selv. Hvis du kender dig selv, kan du helt undgå at ende i situationer, der måske munder ud i stress af den ene eller anden grad.

  3. Træk vejret. En af de bedste våben mod uro er, sjovt nok, ro. Giv dig selv tid til at opleve roens livsarmerende kraft. Især en tur i naturen kan give en indre ro.

  4. Skift det stressende ud med det beroligende. Hvis du f.eks. føler din morgenrutine er pressende, så lav om på den i stedet for at lære dig selv at leve med det.

  5. Læg en plan. Hvis du ved, du har det med at give dig selv for meget arbejde, så udlæg en plan, der beskriver dagligdagens facon og begivenheder.