Dette indlæg er et betalt indlæg - det indeholder betalte links.

Uro i benene eller restless legs sydrome, er langt mere alvorligt, end det måske lige lyder. Det kan godt være, at det ikke i sig selv er farligt, men det kan være årsag til store problemer. At have uro i benene betyder blandt andet, at man ikke kan holde benene i ro og har en kriblen. Det kan være generende i dagligdagen, men for de fleste er det om natten, at problemet er allerstørst. Uro i benene kan nemlig være meget ødelæggende for søvnen, og hvis man ikke sover godt, over en længere periode, kan det have store sundhedsmæssige konsekvenser. Det menes at mellem 5 0g 10% lider af det i en eller anden grad.

Det der er det værste ved lidelsen er, at der ikke findes en decideret kur mod det. Det er altså ikke noget, man bare lige kan behandle. Der findes dog en række ting, der kan være med til mildne symptomerne, og måske være med til at holde det lidt på afstand. Der er ingen garanti for, at du slipper af med det, men du kan være helt sikker på, at det ikke er noget der skader.

1: Massage og kompression hjælper

Massage menes at have en rigtig god effekt, da det sætter gang i blodomløbet. Du kan naturligvis ikke få massage hver aften, men man kan investere i såkaldte massage og kompressionsstøvler. Det kan du læse mere om her.

2: Sund kost

En sund kost med masser af jern og vitaminer, menes at være med til at holde lidelsen væk. Generelt hjælper en sund kost på rigtig mange ting, så det er altid værd at tænke meget mere i dette.

3: Regelmæssig motion

Motion 2-3 gange om ugen holder gang i kroppen og ikke mindst benene, og jo sundere og stærkere ens ben er, jo mindre er risikoen også for at få uro i benene. Især når man bliver ældre, er det vigtigt at holde sig mobil.

4: Gode sovevaner

Søvn er en af de vigtigste sundhedsfaktorer. Er man først ramt kan det være svært, men generelt gennem livet er god søvn vigtigt for sundheden. Jo bedre man sover, jo sundere er man helt generelt. Det betyder ikke bare, at man skal have sine 7-8 timer, de skal også helst komme rytmisk – altså på samme tid.

5: Let motion inden søvn

Det kan være godt lige at motionere let inden man skal sove. Det kan være en lille gåtur eller lignende. Ikke høj intensitet, men lige at få gang i blodomløbet, er sundt inden man lægger sig til ro.