I mange virksomheder er det medarbejderne, der er rygraden. Uden dem ville der simpelthen slet ikke være nogen forretning. Det er dog ikke kun medarbejdere, der skaber en forretning. Det er i høj grad også medarbejdernes sindsstemning. Glade medarbejdere er nemlig både mere produktive, effektive og når generelt mere i løbet af en dag. Det kan altså godt betale sig at have glade medarbejdere. Vi har derfor her samlet vores 5 bedste tips til, hvordan du kan gøre dine medarbejdere gladere.

Giv medarbejdere ansvar

Hvis hver enkelt medarbejder kun føler sig som en brik i maskineriet, vil denne medarbejder ikke nødvendigvis yde sit bedste for virksomheden. Det er derfor vigtigt, at du som leder giver dine medarbejdere ansvar. Det giver nemlig dig gladere medarbejdere, når de føler, at de har indflydelse på resultaterne – og så er der simpelthen ingen bedre følelse end at ledelsen har tillid til én.

Ros er vejen frem

Hvis man dag efter dag yder en indsats og gør et godt stykke arbejde, men aldrig bliver anerkendt for det, så vil produktiviteten givet vis falde. Der er nemlig ingen, der kan arbejde og være topmotiveret konstant, især ikke, når man aldrig opnår anerkendelse. Anerkendelse og ros er derfor vigtige værktøjer i lederens arbejdskasse – og et værktøj, du bør gøre brug for, når dine medarbejdere udfører et godt stykke arbejde. Det er dog ikke kun anerkendelse og ros i det daglige, der er en god idé. Fødselsdagsgaver og firmajulegaver er i dag også en stor del af den anerkendelse, man møder på arbejdspladsen – og det er en fantastisk måde at skabe topmotiverede og glade medarbejdere.

Husk det menneskelige

Medarbejdere er ikke kun medarbejdere. De er også mennesker, og det er meget vigtigt, at man som leder husker på det. Som leder bør man huske på at alle er forskellige og vise, at du forstår dem. Du bør kommunikere åbent og lytte til dine medarbejdere idéer, så de rent faktisk føler sig som en del af virksomhedens udvikling. Når dine medarbejdere oplever at blive set og hørt, så vil de blive mere motiveret og også yde mere, når der er behov for det.

Giv mulighed for udvikling

I dag kommer der hele tiden flere arbejdsopgaver til – også arbejdsopgaver, som man måske ikke lige er trænet til. Mange medarbejdere vil gerne varetage disse opgaver, men det kan være svært bare at blive smidt hovedkulds ud i det. Mange medarbejdere vil gerne udvikle sig – både personligt og fagligt – så som virksomhed er der meget, man kan få ud af at tilbyde kurser til sine medarbejdere. Det betyder også, at man generelt får mere ud af den arbejdskraft, man allerede har – og måske kan vente lidt længere med at tage ud og investere i ny arbejdskraft. Det er værdifuldt, især for mindre virksomheder.

Fejr de små succeser

Gode resultater og små succeser kan hurtigt gå tabt i virksomheden, da den altid bliver afbrudt af nye arbejdsopgaver og nye målsætninger – og fokus kan hurtigt komme til at handle for meget om fejl og mangler. Det er dog meget vigtigt, at man som leder husker at fejre de små sejre undervejs. Det giver nemlig medarbejderne ny energi og fornyet arbejdsglæde – og det betyder, at de går til de nye arbejdsopgaver med høj motivation og masser af gåpåmod.