Skal du bruge en speak til en reklame eller informationsvideo? Så er her nogle ting du skal overveje. At finde den rigtige speak er nemlig ikke altid ligetil, og indimellem kan en speak være mere forstyrrende end den er oplysende.
Gør det selv speaken
Det kan virke som et godt sted at spare, men lad for guds skyld være med selv at speake, medmindre du har erfaring eller får grundig oplæring. Der er ikke noget mere tåkrummende end lyden af en virksomhedsejer eller en praktikant der helt akavet og robotagtigt læser et manuskript op. Det er forholdsvist nemt og hurtigt at få fat i en professionel speaker, så det er et godt sted at ofre lidt ekstra penge.
Speak og billede
Følgende råd er egentlig en gentagelse fra folkeskolen, hvor der var en rigtig og en forkert måde at fremlægge med et diasshow som støtte. Det vigtigste er nemlig, at speak og billede understøtter hinanden. Det skal altså ikke være kilometervis af tekst, som møjsommeligt læses op af speakeren. Og det skal heller ikke være to forskellige informationer, der kastes i hovedet på modtageren fra både speak og tekst. Det skal derimod være de vigtigste hovedpointer af speaken, som fremgår i billedet. Giver teksten nok mening behøver du desuden ikke at lave undertekster i videoen, idet den så stadig kan ses uden lyd.
Speak er inkluderende
Med alle de ovenstående advarsler skal speaken selvfølgelig også roses. Det er nemlig en måde at inkludere alle, når man både benytter sig af speak og tekst. Døve og hørehæmmede kan læse med i teksten, mens speaken kan være til stor gavn for blinde, ordblinde og andre, som får mere ud af auditiv information. På den måde er du sikker på at nå ud til alle, uden at ekskludere enkelte grupper.